onsdag 28 maj 2014

Fika ala rulltårtestyle

Jag har alltid varit uppväxt med fika. Det där ordet som inte finns på engelska. Varje dag, sen jag kan minnas, har vi fikat. Vi har nästan alltid haft någon kaka eller bulle hemma och ibland tre olika på samma gång. Här nere vill jag fortfarande njuta av fika men det blir ändå inte riktigt på samma sätt, fika är ju inte lika tillfredsställande utan sällskap eller med människor som inte uppskattar det lika mycket. Därav bakas det inte så mycket här hemma men i söndags, i hyllningens tecken till mamma, gjorde jag en rulltårta med smörkrämsfyllning. Jag kände på en gång att denna rullråtan säkert skulle glömmas av efter någon dag och få ligga inne i kylskåpet tills någon upptäcker den, alldeles för stel och torr som gör sig bäst i soptunnan. Igår däremot blev det ett fika-moment vid cirka tio på kvällen så nu har vi bara halva kvar. Den går nog ner på ett par dagar trots allt.

Kanske inte det vackraste bakverk men helt ok goda ändå.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar