torsdag 6 mars 2014

Inspirit & effektiva turkar

Jag måste bara få slå ett slag för effektiva turkar, iallafall när det kommer till konstruktion. Jag jobbar som sagt på ett fastighetsbyggnadsföretag som bygger nogrannt konstruerade bostäder, från lägenheter med ett sovrum till stora fristående villor. Just nu har vi ett projekt på gång “Inspirit” som ligger i en stadsdel som heter Ilica och som ligger precis på gränsen till Side. Det är ett stort projekt med hundra enheter fördelade på femton olika block och trots det höga antalet enheter kommer området ändå kännas mindre i och med den stora ytan som projektet byggs på. Detta stora projekt påbörjades förra sommaren och det beräknade datumet för färdigställandet är sista juli (2014). Jag är ingen byggnisse och kan väl inte påstå att jag egentligen har någon koll på hur fort ett sådant här projekt vanligtvis byggs men mot bakgrund av att slutdatumet för detta komplex till en början var senare beräknat överraskar turkarna sig själva och nu ligger man med andra ord flera veckor före sig i planeringen. På Inspirit har vi nästintill sålt hälften av enheterna och jag är helt säker på att de flesta gläder sig åt nyheten att de nu kan inviga den nya bostaden lite tidigare, mitt under högsäsongen dessutom. Välkomna till 40-graders värme säger jag då! Eftersom Inspirit är under konstruktion erbjuder vi samtliga kunder 15% rabatt vilket innebär att man kan få ett riktigt bra pris för en bostad som kommer bli riktigt bra. En bild säger mer än tusen ord:

I detta rektangulära område erbjuds många olika typer av fastigheter och sträcker sig från lägenheter med ett sovrum till omfattande takvåningar.

På den upphöjda delen av området ligger halvt fristående villor och boutique lägenheter med muromgärdade trädgårdar alternativt stora takterrasser.  


Modernt designade skåp med inbyggda handtag och bänkskiva i granit. 
















Sovrum med dekorativa innertak och walk-in-closet, a girl's dream..

Lyxigt väggmonterat tvättställ med designerhandfat från Vitra.

Samtidigt som turkar är väldigt effektiva kan de även vara otroligt ineffektiva på annat och ibland får man ligga på mer än vad man själv tycker är nödvändigt. Ett exempel på detta är att vi definitivt har olika tidsperspektiv vilket kan skapa en rad olika missförstånd och enligt mig, onödig frustration. Det spelar ingen roll hur mycket jag tänker på tids-frågan så blir jag inte klokare. Sverige är dessutom ett av världens mest punktliga länder och vi är relativt raka med vad vi menar. Ibland får man gissa här nere och fyra av fem gånger får saker och ting en annan konsekvens än hur man själv uppfattade det hela från början. Det där med olika tidsperspektiv gäller såklart inte endast Turkiet utan är nog gemensamt i många länder. Med detta önskar jag er en trevlig kväll! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar